„Bez mojej zgody” – Jodi Picoult

Śmiało mogę stwierdzić , że Jodi Picoult jest królową dramatu. Choć czytałam kilka Jej książek, to właśnie „Bez mojej zgody” zapadła mi w pamięci. Wzbudziła we mnie ogromne emocje i dała do myślenia. A jak ja bym postąpiła?

bez mojej zgody

Anna- trzynastoletnia dziewczynka, rozdarta między siostrzaną  miłością a pragnieniem normalnej codzienności , podejmuje najważniejszą decyzję w swoim życiu. Anna dziecko z probówki  „stworzone i zaprojektowane”  przez rodziców, właściwie po to aby ratować starszą , chorą na białaczkę siostrę Kate. Zaraz po narodzinach zostaje dawcą krwi pępowinowej, później wielokrotnie dawcą krwi i szpiku kostnego. Przez wiele lat, bez słowa sprzeciwu zgadza się na wszystkie zabiegi. Kres wytrzymałości przychodzi gdy matka postanawia że podaruje ona siostrze nerkę. Anna składa pozew w sądzie przeciwko swoim rodzicom. Walczy o przyznanie prawa do decydowania o własnym ciele…

Kiedy przeczytałam pierwszy rozdział książki, wiedziałam , że będę płakać jak dziecko. Wyrobiłam sobie pogląd na całą sytuację. Anna ma rację. Sarah – matka, nie może od niej wymagać poddaniu się operacji zagrażającej jej życiu. Ale czy Anna zdaje sobie sprawę jakie są konsekwencje Jej decyzji? Czy wie , że Sarah stara się tylko uratować swoje najstarsze dziecko? Podczas czytania moja opinia zmieniała się kilkukrotnie. Sama jestem matką i próbowałam postawić się w sytuacji rodziców chorej Kate. Postawiłam się również w sytuacji Anny i to ona zwyciężyła. Zwyciężyło prawo do wyboru.

Autorka podjęła bardzo trudny temat i pozostawiła go bez odpowiedzi. Czy Anna postąpiła moralnie? Czy powinniśmy przedłużać to, co jest nieuniknione? Czy mamy prawo do godnej śmierci?

Moja ocena książki: 8/10

3 thoughts on “„Bez mojej zgody” – Jodi Picoult

  1. A czy widziałaś film oparty na książce? Wg mnie jedna z najlepszych ról Cameron Diaz i co dziwne zakończenie filmu jakoś bardziej do mnie przemówiło. Trudny wybór, jednak zgodzę się z Tobą i także staję po stronie Anny.

Skomentuj

